Varför Inbound Marketing?

Den mest självklara fördelen med Inbound Marketing, är att ditt innehåll når mottagare som redan visat intresse. De har sökt efter lösningar du kan erbjuda.

Det börjar med en fråga, ett behov eller problem, som sedan leder dem till din webbsida. Med andra ord; du har chansen att predika för de redan frälsta. Känner besökaren att innehållet besvarar frågan eller uppfyller behovet på ett effektivt och lättförståeligt sätt, ökar din trovärdighet gentemot kunden. Konceptet är därför överlägset mer kostnadseffektivt än traditionell marknadsföring, där du lägger stora resurser på att trycka ut ditt budskap i diverse dyra kanaler.

En annan fördel grundar sig i Googles påverkan på dagens konsumenter. Vem googlar inte en produkt eller tjänst innan köp idag? Och eftersom Google premierar relevant och unikt innehåll, kommer just din webbsida synas i topp av sökresultatet, och på så sätt generera betydligt fler besök. Hjälp gärna till att boosta trafiken med välkalibrerade AdWords-annonser, för maximal exponering.

Med tillräckligt bra innehåll dyker ytterligare en fördel upp – chansen till viral spridning av ditt budskap. Genom att göra materialet delbart i sociala medier kan din marknadsföring få gränslös räckvidd, något traditionell marknadsföring helt saknar möjlighet till.

Fördelar med Inbound Marketing:

  • Du har besökarens fokus och intresse redan från början. Du slipper med andra ord jaga potentiella kunder, vilket är billigare för dig och mer givande för kunden
  • Bra Inbound Marketing bygger på bra SEO. Du kommer alltså öka din synlighet på Google om optimeringen är rätt utförd
  • Chans till viral spridning, vilket få andra marknadsföringsmetoder erbjuder