Vem är din målgrupp?

Inbound Marketing bygger i mångt om mycket på kundkännedom.

Ju bättre du känner din kund, desto bättre kan du anpassa ditt innehåll så det tilltalar denne.  Det handlar inte bara om var och hur du når dem – sökmotorer, bloggar, sociala medier eller nyhetsbrev – utan lika mycket om tilltal och ton.Vem är din idealkund, hur och varför väljer kunden just dig? Vad är kundens intressen och behov, samt vilka sökord används för att hitta till din sajt? Har du kunskaper om detta är det betydligt lättare att utforma ett attraktivt och relevant innehåll.

Enkelt uttryckt handlar det om att se till att rätt information finns tillgänglig i rätt kanaler vid rätt tillfälle, det vill säga när kunden efterfrågar den. För att göra detta på ett framgångsrikt sätt, krävs det också att du känner till vad din kund söker på. Vilket eller vilka sökord vill du ska leda dem till din sida. Det är här SEO Sveriges unika kompetens inom sökmotoroptimering kommer väl till pass.

Dela med dig!

Din idealkund samverkar ofta med likasinnade – alltså ännu fler idealkunder. Se till att ditt innehåll inte bara är relevant och lättillgängligt, utan också att det är lätt att sprida. Med andra ord – gör det socialt. Det finns ingen bättre marknadsföring än ryktesvägen från en pålitlig källa. Genom att få spridning i sociala medier kan ditt innehåll nå platser och kunder ingen annan metod klarar av. Vilket som är rätt kanal för ett specifikt budskap varierar från fall till fall, och något vi såklart hjälper dig med.

Tips för att hitta din målgrupp.

  • Använd beteende- och demografisk kartläggning för att ringa in din idealkund och dennes intressen och behov
  • Kartlägg din kunds sökord och optimera din webbplats efter dem
  • Anpassa materialet på webbplatsen efter kunden – gör det underhållande.
  • Gör materialet spridbart via bloggar och sociala medier för att nå maximal räckvidd